lördag 10 mars 2012

Första inlägget

Välkommen till Gråverk, en blogg om rollspel och rollspelsskapande på amatörnivå. Vi får se hur det går; kanske skriver jag alldeles för mycket eller så glömmer jag bort alltihop.

En stor del av anledningen till skapandet av bloggen är konstruktionen av Deus (arbetsnamn), ett fantasyrollspel som jag skrivit på det senaste året. Det har gjorts som en reaktion på min utbrändhet på D&D som jag ägnat de senaste 20 åren åt att spela/spelleda. Jag ville spela ett lättspelat, trovärdigt och jordnära spel. Och gärna på svenska. Jag vill höra spelarna ropa "hortuta" åt varandra. Jag vill inte se combat, jag vill se KRIG.

Både jag och min nuv. spelgrupp hade ganska specifika krav, så efter några veckor av letande i rollspeldjungeln så satte jag mig och knyckte ihop något eget. Jag säger knyckte, för jag tror inte en enda aspekt i Deus är varken innovativt eller unikt. Det jag kan hoppas på är att summan av delarna är något som känns attraktivt och eget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar