lördag 31 mars 2012

Ödets fångar

Har också byggt vidare på min duschidé från förut. Det ska bygga helt och hållet på ett resurstänkande, där spelarnas resurser ställs mot spelvärldens. Grundläggande för tanken är att systemet ska vara  minimalistiskt och enkelt. Två aktiviteter ska vara utlyfta och något mer komplexa än allt annat, social och fysisk konflikt. Dessa ska vara aningen mer detaljstyrda och bygga på en Death Spiral, som visserligen är kontroversiell men väldigt trovärdig; i t.ex. strid är tanken att besegra motståndaren genom att minska hennes resurser och därmed hennes förmåga till motstånd. Naturligtvis ska inte detta leda till att striden avgörs i första omgången; flera vägar ut ska finnas. För mig är dock detta skadesystem i grunden alltid varit attraktivt när det byggs med faorna i åtanke. När jag tittar på vad jag har byggt såhär långt så har spelet likheter med Fantasy! från SagaGames. Om de är tillräckligt grundläggande för att det ska vara en hack vet jag inte än. Jag är också livrädd för att systemet ska visa sig vara skamlöst och undermedvetet kopierat från någon annanstans. Har postat stirdssystemet på Rollspel.nu för att om möjligt avslöja en stöld men hittills har jag bara fått respons på att någon där HATAR dödsspiral!

Har lagt till en flik till bloggen om detta fantastiska system men den är ännu så länge tom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar