måndag 26 mars 2012

Liten revision på g - stridsfärdigheter


Efter att en kväll suttit och bläddrat i The Burning Wheel läste jag följande: Swords augment your Power stat when your character is trying to kill someone. Detta fick mig att tänka till kring hur Deus funkar i fråga om strid och färdigheter. I Deus har du färdighet i en grupp med vapen, t.ex. blankvapen. Om du är mästare i detta (skicklighet 10) är du skitfarlig men om du då plötsligt tvingas slåss med en klubba så får du plötsligt spö av någon som har skicklighet 5 i klubbor och hammare. Detta är inte trovärdigt; den sistnämnda är visserligen erfaren och väl tränad i strid men den första är en veritabel mästare och superveteran.

Lösningen är naturligtvis att man istället för att ha färdighet i specifika vapengrupper istället skaffar efranhet i strid, krigskonst etc i allmänhet. Man är dock ofta också särskilt tränad i att hantera en särskild typ av vapen, och detta ska också speglas i systemet. Min enkla lösning blev att spelaren köper färdighet i säg Strid [vapengrupp] och sedan får ett penalty på -2 om han använder ett vapen ur en anna vapengrupp. Då är han fortfarande vass i strid men utan sitt favoritvapen, inte lika vass.

So far so good, men då kommer naturligtvis idén som presenterats många gånger i litteratur, filmer etc, nämligen att stridserfarenhet och vapenskicklighet år två olika saker. En jägare kan vara nog så pricksäker med sin båge, och en fäktare nog så skicklig med sitt svärd, men om de saknar erfarenhet av  rått, naket våld så skulle de sannolikt ändå bli bolade av en tränad krigare. Detta vill jag naturligtvis att mekaniken ska spegla. Humhum..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar